RENGASINFO

Renkaan ikä

Tiesithän, että renkaat eivät ole ikuisia. Renkaan kyljessä on ilmoitettu DOT numero, joka kertoo renkaan valmistusajankohdan, eli jos renkaassa on merkintä DOT 0919, se on valmistettu viikolla 09 vuonna 2019. DOT numeron täyttäessä 10 vuotta tai enemmän renkaat pitäisi poistaa käytöstä, koska 10 vuoden jälkeen riski renkaan särkymiseen ajon aikana kasvaa huomattavasti ja liikenneturvallisuus vaarantuu. Renkaan ominaisuudet säilyvät kuitenkin oikein varastoituna ja asentamattomina vanteille uudenveroisina useamman vuoden, ja renkaan saakin myydä uutena vielä viiden (5) vuoden ikäisenä (STRO).

Vanhat renkaat

Käytöstä poistetut renkaat toimitetaan meiltä Suomen Rengaskierrätys Oy: lle. Renkaiden kierrätys kustannetaan jo uusien renkaiden oston yhteydessä perittävällä kierrätysmaksulla.

Renkaan paikkaus

Joskus renkaaseen tunkeutuu ruuvi, naula tms., joka rikkoo renkaan. Pikapaikkana tienpäällä sen voi korjata ns. narupaikalla tai paikkavaahdolla (ei vaahtoa, jos on TPMS-anturi renkaassa), mutta vain jos renkaalla ei ole ajettu yhtään tyhjänä. Tämä paikkaus on kuitenkin vain väliaikainen ja ei niin varma tapa. Varmasti pitävä paikka saadaan vain käyttämällä rengas pois vanteelta ja paikkaamalla rengas sisäpuolelta ns. sienipaikalla. Samalla renkaan runko tulee tarkastettua ja renkaalla voi ajella huolettomasti loppuun asti jos runko on kunnossa. Renkaan paikkaus onnistuu kuitenkin vain jos vaurio on kulutuspinnassa. Kyljestä särkynyt tai runkovikainen rengas on uusittava aina.

Rengaspaineet

Rengaspaineet olisi hyvä tarkistaa silloin tällöin, mutta ainakin keväällä ja syksyllä renkaita vaihtaessa. Meillä rengaspaineen tarkistuksen voi käydä tekemässä veloituksetta vaikka ohikulkiessa jos olemme paikanpäällä. Syksyllä lämpimällä ilmalla paineita tarkistaessa kannattaa laittaa 0,2bar yli suosituspaineen, koska ilman lämpötilan muuttuessa 10°c rengaspaine muuttuu n.0,1 bar. Eli jos +10°c säädät rengaspaineen esim. 2,2bar, kelien viiletessä pakkasen puolelle -20°c, renkaassa oleva ilma on tiivistynyt ja uudelleen mitattaessa mittari näyttää 1,9bar. Rengas kärsii aina enemmän vajaapaineisuudesta kuin lievästä ylipaineesta. Vajaapaineinen rengas kuluu epätasaisemmin, lämpenee ja saattaa jopa vaurioitua kokonaan, mutta auto myös kuluttaa enemmän polttoainetta ja ajomukavuus huononee. Lievästi suositusta ylipaineisemmassa renkaassa mitään näistä ei tapahdu.

TPMS

Rengaspaineenvalvontajärjestelmää on käytössä kahdenlaista. Epäsuora järjestelmä käyttää autossa olevia ABS-antureita ja ilmoittaa jos jonkin renkaan pyörimisnopeus on eri kuin muiden. Epäsuoran järjestelmän suurin etu on sen edullisuus koska siitä ei tule mitään ylimääräisiä kustannuksia käyttäjälle.

Tarkempi, ns. suora järjestelmä, jossa kaikissa renkaissa on erilliset anturit venttiilin yhteydessä mittaa renkaan painetta ja lähettää sen auton tietokoneelle. Järjestelmä on kallis mutta tarkka. Suomen olosuhteissa järjestelmää ei ole lain mukaan tarpeen ylläpitää enää jälkiasennusrenkaissa. Ajoneuvo kuitenkin muistuttaa tästä puutteesta omalla tavallaan. Valikoimaamme kuuluu siksi edullisia, mutta laadukkaita TPMS-antureita, joihin kloonataan alkuperäisen anturin tiedot ja auto ei näin edes tiedä että rengas/anturi on vaihtunut. Kausivaihdotkin sujuvat sitten ilman ylimääräisiä toimenpiteitä.

Kesärenkaat

Auton renkaiden kulutuspinnan pääurien syvyyden tulee olla vähintään 1,6 millimetriä.

Renkaiden sivuun on merkitty "TWI"-merkintä niihin kohtiin, joissa kulutuspinnan uran pohjalla on ns. kulumisvaroitin. Kun rengas on kulunut siten, että tämä kulumisvaroittimen kohta on muun kulutuspinnan tasalla, on rengas loppuun kulunut, eikä täytä enää lain mukaista 1,6 mm:n vaatimusta. Jo sitä ennen renkaat ovat menettäneet huomattavasti pito-ominaisuuksistaan, ja etenkin sateella vesiliirtovaara kasvaa.

Kesärenkaissa on uutena tyypillisesti noin 8 mm kulutuspintaa. Kun siitä on runsas puolet kulunut, ja pääurien syvyys alittaa neljä millimetriä, ovat renkaiden sadekelin ominaisuudet heikenneet siinä määrin, että sateella renkaiden kuluneisuus voi muodostua riskitekijäksi.

Nastattomia talvirenkaita on sallittua käyttää myös silloin, kun nastallisten talvirenkaiden sallittu käyttöaika on jo ohi tai ei ole vielä alkanut. Kuitenkin kuluneiden kitkarenkaiden ajo-ominaisuudet erityisesti märällä kelillä ovat usein verraten huonot, eikä niitä ole suunniteltu kesäolosuhteisiin, vaikka laki niiden käyttämisen sallii.

Talvirenkaat

Talvirenkaat voivat olla joko nastallisia tai nastattomia. Nastattomina käytettäväksi tarkoitettuja talvirenkaita kutsutaan usein myös "kitkarenkaiksi". Henkilö- ja pakettiauton renkaiden kulutuspinnan pääurien syvyyden on oltava talvirenkaiden käyttöaikana vähintään 3 mm. Talvirenkaassa on merkintä M+S, M.S tai M&S (kirjaimet M ja S tulevat sanoista Mud ja Snow). Jos talvirenkaissa on myös 3PMFS-merkintä (3PeakMountainSnowFlake), eli ns. "vuoristomerkintä", rengas on tyyppihyväksytty vaativiin talviolosuhteisiin tarkoitetuksi talvirenkaaksi ja täyttää standardin mukaisen lumipitovaatimuksen.

Lumisella ja sohjoisella kelillä renkaan pitoon vaikuttaa ensisijaisesti kuviointi ja kumin kitkaominaisuudet. Märällä sileällä jäällä renkaan pito on huonoimmillaan. Silloin renkaan pitoa parantaa nastat tai muut liukuesteet (esimerkiksi ketjut). Nastarenkaiden sallittu käyttöaika on marraskuun alusta maaliskuun loppuun. Muunakin aikana nastarenkaita saa käyttää, jos sää- tai keliolosuhteet sitä edellyttävät. Jos henkilö- tai pakettiautossa käyttää nastoitettuja nastarenkaita, tulee nastat olla kaikissa pyörissä, eikä nastojen lukumäärän ero saa eri pyörien välillä olla enempää kuin 25 %. Poikkeama saa kuitenkin olla tätä suurempi, jos nastojen lukumäärä on jokaisessa renkaassa vähintään 75 prosenttia uuden vastaavan renkaan nastojen lukumäärästä.

Talvirenkaiden käyttöaika

Uuden 1. kesäkuuta 2020 voimaantulleen tieliikennelain myötä talvirenkaiden käyttöaikaa koskevat säännöt muuttuivat. Talvirenkaita tulee käyttää, jos sää tai keli sitä edellyttää, marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuun aikana. Vaadittuna aikana talvirenkaassa tulee kulutuspinnan pääurien syvyys olla vähintään 3 mm. Pakollinen käyttöaika pitenee siten kuukaudella sekä syksyllä että keväällä, mikäli keli edellyttää. Kuitenkin myös kesärenkaita saa tuona aikana käyttää, jos alueella vallitsee "kesäkeli". Säällä tai kelillä, jolloin talvirenkaiden käyttöä edellytetään, tarkoitetaan tieolosuhteita, joissa alueen tieverkolla, myös pienemmät tiet huomioon ottaen, on tarve käyttää talvirenkaita olemassa olevan tai mahdollisen liukkauden vuoksi. Yksittäistapauksessa liikenteenvalvoja määrittelee, onko olosuhde sellainen, että talvirenkaita on käytettävä. Toisin sanoen uuden lain myötä esimerkiksi syksyllä talvirenkaita ei tarvitse vaihtaa pelkästään kalenterin perusteella. Auton käyttäjän tulee silti huolehtia ennakoiden, että "talvi ei pääse yllättämään", ja alla on lain edellyttämät renkaat.

Henkilö- ja pakettiautojen lisäksi talvirenkaiden käyttövaatimus koskee myös mm. luokittelumassaltaan yli 750 kg perävaunua (O2-luokka), eli esimerkiksi yleensä matkailuvaunuja. Jos vetoautossa on nastarenkaat tulee tällaisessa perävaunussa olla vähintään talvirenkaat, mutta niiden ei tarvitse olla nastoitetut. Vastaavasti, jos tällaisessa perävaunussa on nastarenkaat, ei vetoautossa tarvitse olla nastarenkaita, vaan nastaton talvirengas riittää.

Talvirenkaiden käyttövaatimus koskee myös mopoautoja, ja muita kevyitä nelipyöriä, sekä mopoja ja moottoripyöriä. Mopojen ja moottoripyörien talvirenkaaksi katsotaan ​talvikäyttöön soveltuva karkeakuvioinen rengas.



Vuoristosymboli
3PeakMountainSnowFlake. Rengas on tarkoitettu vaativiin talviolosuhteisiin ja täyttää standardin mukaisen lumipitovaatimuksen.

------------------------------

lähde. www.liikenneturva.fi

------------------------------

Yk-Rengas, Etelärinteentie 21, 91300 Ylikiiminki
Kaikki oikeudet pidätetään 2024
Luotu Webnodella
Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita